Yrkeskategorier

I Håle fyller (nästan) alla en funktion. Du kommer därför ha möjlighet att välja en yrkeskategori som du sedan broderar ut på ditt eget sätt. Hur mycket eller lite du väljer att spela på ditt yrke är upp till dig, men beror också lite på vad du väljer. En del yrken kräver mer engagemang av dig som spelare, exempelvis om du vill ingå i vaktstyrka eller gruppen av Ledare och Politiker i Håle, medan andra yrken är mer fria och flexibla, exempelvis prånglare eller kunskapare. Se mer info om detta under respektive yrkeskategori.

Varje spelare kommer vid anmälan att få ange ett förstahandsval och ett andrahandsval av yrke, så kika gärna på flera alternativ redan nu. Observera att du även har möjlighet att inte välja en specifik yrkeskategori, utan kan komma med en egen idé för din karaktär eller grupp, men denna ska först godkännas av arrangörerna. Närmare lajvet kommer grupper för de olika yrkena att skapas för de som vill diskutera sina karaktärer och eventuella relationer till andra i samma yrkeskategori. Att tillhöra en yrkeskategori driver på det sociala spelet, och kan underlätta mycket för nya lajvare. Yrkeskategorier du kan välja mellan är följande:


prånglare

8a8a105ab1cca8394fa691e3173ad582.jpg

Många är de som ser en framtid i handel av varor. Även om det för många tar emot att erkänna, så är det mer begränsade utbudet av varor efter katastrofen något som fått människor att känna större uppskattning för även de enklast produkter, och att vara prånglare är ett viktigt och uppskattat yrke. Beroende på tid och plats kan även den enklaste rova ses som en lyxprodukt, och ofta varierar tillgång på varor och därmed också dess värde kraftigt. De få rika människor som existerar är ofta handlare, men frågan är om de verkligen tjänat in dessa resurser på laglig väg eller om det ligger några mer tveksamma metoder bakom dessa ackumulerade rikedomar. Handlare har ofta goda kontakter med människor inom andra yrkesområden, och det kan därför vara helt rätt att uppsöka och komma på god fot med dessa om det är information en söker.

Detta är en yrkesroll som ger spelaren fria tyglar att spela hur mycket eller lite på sitt yrke den själv önskar. Du som väljer att spela Prånglare väljer själv vad du säljer eller köper. Exempel på varukategorier att specialisera sig på är böcker, fornskrot, teknologiska pryttlar, leksaker, smycken, du kan ha ett rullande nudelstånd, sälja vapen från insidan av rocken eller göra tatueringar, endast fantasin sätter gränser. Om du vill sälja riktiga varor in-game ska detta godkännas av arrangörerna. Att spela Prånglare passar dig som gillar socialspel, men ändå vill ha möjlighet att ta del av de mer actionfyllda momenten, samt att följa med vänner eller kollegor ut i vildmarken på diverse uppdrag eller påfyllnad av varor. Om du törs.

 

Kunskapare

6223689bf8bdfebaab8360628a5b1394.jpg

De stackars kunskaparnas arbete känns ibland oändligt, med tanke på hur mycket kunskap som gick förlorad då större delen av den gamla världen gick under. Många av kunskaparna skulle gå så långt som att säga att roten till problemet började redan i och med den industriella revolutionen på 1700-talet då en centralisering av kunskap och färdigheter började, som några hundra år senare resulterat i att tidigare yrkesbegrepp. Exempelvis betydde titeln mekaniker inte längre att personen troligen kunde laga en trasig bil, numera delades yrket in i benämningar som "bromsmekaniker" eller "instrumentpanelsmekaniker", vilket syftade på den specifika kompetens arbetaren hade. Många av dagens kunskapare anser att denna samhällsutveckling var en bidragande orsak till många av de mänskliga problem och konflikter som bidrog till katastrofen Därför är en av de grövsta förolämpningarna du kan höra en kunskapare slänga ur sig något yrkesspecifikt som "farstu-snickare" eller "lilltå-läkare". Det finns dock rykten om att en del människor från Västerbottens inre regioner lyckats behålla sin breda kunskap inom en del yrkesområden genom åren. Även om ingen kunskapare ännu träffat på exempelvis en "allmän-elektriker" som kan skruva ihop lite vad som helst av några elektriska reservdelar, så får denna tanke det att kittla i maggropen på kunskaparen! Tänk om denna kompetens fortfarande existerar!

Detta är en yrkesroll som ger spelaren fria tyglar att spela hur mycket eller lite på sitt yrke en själv önskar, men den som väljer att spela Kunskapare väljer med fördel att vara allmän kunskapare eller mer specifik och därmed rikta sin sig på ett speciellt kunskapsintresse. Att spela som Kunskapare passar dig som gillar socialspel. Som Kunskapare har du oändliga möjligheter att beklaga dig över dagens bristfälliga satsning på och förvaltning av viktig kunskap. I den bästa av världar hade alla förstått vikten av att satsa på ditt yrkesområde. Det finns även en och annan mer äventyrlig kunskapare, som mer eller mindre motvilligt ger sig ut i de farofyllda markerna för att lära sig mer om denna värld.

 

Vaktstyrka

Håle är inte det första samhället att formas sedan de Gröna Krigen för 5 år sedan. Tyvärr finns det många människor som inte är särskilt intresserade av att bygga upp samhällen igen, utan hellre fullt ut lever efter devisen om "den starkes överlevnad". Därför har många påbörjade samhällen blivit plundrade och förstörda av grupper som inte är intresserade av att dela med sig, utan kommer för att ta det de kan komma över. De styrande i Håle är inte naiva, och tog därför beslutet för några månader sedan att området behöver beskydd. De inledde därför ett samarbete med en extern organisation som tillhandahåller mer eller mindre permanent vapenkraft. Vaktstyrkans funktion består av allt ifrån att hindra överförfriskade besökare från att kniva varandra inne i samhället eller hålla utkik efter varningstecken i skog och mark, till att vara beredda att försvara samhället med sina liv om så behövs. Dessutom verkar det på sista tiden som att allt fler zonspringare och muterade djur rört sig i området, och även om dessa inte antas anfalla samhällen är de till stort besvär då de ofta verkar ge sig på de stackare som vågar sig ut i markerna, samt att de sprider smitta och ibland vågar sig på att plunda vissa av förråden i Håle.

47028485_589364334854732_5294906360490622976_n.jpg

Detta är en yrkesroll som främst passar den som önskar vara lite mer aktiv inom airsoftdelen av lajvet, vilket innebär att du gärna har en egen airsoftbössa (i undantagsfall kan detta lånas ut, så bli inte avskräckt från att anmäla dig till denna grupp även om du saknar en). Att spela som en del av Vaktstyrkan passar dig som vill tillhöra en sammansvetsad grupp, vill utföra uppdrag, vara en del av en yrkesmässig hierarki och driva på action-spel. Gruppen fyller en viktig försvarsfunktion för samhället och förväntas därför göra sin plikt, även om din karaktär kanske inte alls tycker detta är kul och beklagar sig vitt och brett om hur tråkigt det är med exempelvis vakttjänst.

Att spela som en del av Vakstyrkan passar dig som vill ha mycket action, vill vara en del av en tight grupp in-game, samt dig som behöver/inte har något emot att spela på andras plotter och med hjälp av detta driva handlingen frammåt. För att gruppen ska passa alla typer av spelare och kännas trygg, kommer en del av de högre positionerna inom gruppen gå till SLP/förtroendevalda.

Bildinspiration för Vaktstyrkan:
https://www.pinterest.se/angelicamianyl/gwa-vaktstyrka/

 

smugglare

En smugglare ägnar sig, hör och häpna, åt att smuggla. En spelare som väljer att spela smugglare tillhör i regel en annan yrkeskategori som täckmantel, men kan även vara på genomresa. Förutom den yrkeskategori/täckmantel spelaren väljer att bygga in i sin egen roll, kommer den som spelar smugglare även ha en intrig att förhålla sig till.

Att spela som smugglare passar dig som gillar att socialspela, är duktig på att luska fram andras hemligheter, sprida rykten, spela människor mot varandra och njuta av att se hur din påverkan utvecklar spelet, utan att du för den skull behöver vara den som syns eller hörs mest in-game. Om du väljer att spela som smugglare är det viktigt att inte slarva med karaktärsskrivandet av den yrkeskategori du har som täckmantel. Vad för typ av fuffens du ägnar dig åt kan du antingen komma på själv och skicka in som förslag (ska godkännas av arrangörerna), och om du vill ha en roll i en färdig plot eller större intrig skriver du detta vid anmälan.

 

Trivselidkare

91e17114d59dd0b1a91899eb291d9056.jpg

I en värld som präglas av förlust, sorg och överlevnad är få saker så viktiga som att få mysa till det då och då. Mysfaktor är Trivselkommittén ledord, och Håles ledare har jobbat hårt för att finna människor med rätt "trivselkompetens". Vad människor upplever som trivsamt är visserligen mycket individuellt, varav det gamla ordspråket "den enes mys, den andres rys" fortfarande lever kvar. Att vara en del av Trivselkommittén är något som en känner stolthet för, oavsett om det gäller att förgylla andras tillvaro med musik, dans eller en påtvingad porträttmålning. De som ingår i Trivselkommittén har ett nära samarbete med både Tavernan och Spelhålan eftersom mycket av Håle-bornas fritid spenderas där.

Detta är en övergripande benämning på de yrkesroller som rent allmänt bidrar med trivsel i Håle. Väljer du att spela som en del av Trivselkommittén kan du ganska fritt välja ditt yrke, men några förslag är exempelvis: musiker, byfåne, konstnär, komiker, pyntare, fotograf eller skämtare. Att ingå i Trivselkommittén passar dig som gillar att socialspela och myslajva, med stort fokus på att leva det glada livet. Även om medlemmarna i Trivselkommittén kan ha ganska olika inriktningar är det en sammansvetsad grupp som ofta ses för att diskutera kulturlivet och dess utveckling, samt planera in veckans festliga upptåg.

 

FÖretagare

Taverna

a6e578a387c9a563b6cc8f062b931320.jpg

I Håle har det upprättats en liten Taverna som är mycket omtyckt både av de mer permanent boende som de genomresande. Tavernan serverar både dryck och tilltugg för den som har råd eller kan jobba för sig, och är ett muntert ställe att spendera de annars ensamma och kalla kvällarna på. Detta är en mötesplats för såväl lediga Väktare som sällskapssjuka Prånglare, och inte sällan är det på denna plats som viktiga kontakter och avgörande affärer skapas över en kopp kaffesubstitut. Under särskilt svåra perioder kan det hända att Ledarna kostar på invånarna lite extra, och till och med drar igång den elektriska belysningen i Tavernan under de mörka timmarna. Detta brukar vara en riktig moralhöjare och samlar ofta hela Håle. Men elektriska ljus märks av även långt utanför samhällets gränser, och riskerar att locka till sig både fientliga grupper och zonspringare.

För inte så länge sedan upprättades även en spelhåla med servering av rusdryck i Håle, och på Tavernan har det märkts ett visst tapp av kunder, vilket inte ses på med blida ögon från Tavernans håll. Att något måste göras står klart.

Du som väljer att spela som anställd i Tavernan kan räkna med mycket socialspel, myslajvande samt möjlighet att ta del av en större plot. Den som även vill ha en liten dos action kommer kunna bege sig ut i markerna för att införskaffa en del ingredienser, eller bara som vänskapligt stöd.
Utöver anställda behövs en Taverna-ägare som kan tänka sig ett visst SLP-ansvar. Hör av dig om du är intresserad av att veta mer om denna roll.

 

Spelhåla

c071d1ea7494c0848e4aa83b880e643d.jpg

Den nyligen upprättade Spelhålan har fått starkt genomslag i Håle. Hit kommer människor för att spela, dricka och glömma sitt förflutna. Spelhålan har ett eget litet bryggeri, men är inte främmande för att göra affärer med både smugglare och genomresande om tillfälle ges. De som äger Spelhålan har märkt att de i Tavernan ofta kastar missnöjda blickar de kvällar spellokalen är full, men det är inget som oroar särskilt mycket.

Att spela som en del av de arbetande eller ägare av Spelhålan passar dig som gillar socialspel, skumraskaffärer och fart, fläkt och fest. Inte sällan blir gästerna överförfriskade och måste tas omhand, och det kan därför emellanåt bli ruffigt.

 


Helare

Skador, sår och sjukdomar är inget ovanligt varken i Håle eller någon annanstans, och de få läkekunniga som överlevde katastrofen har så mycket jobb de kan önska sig. Dock har de flesta av de med läkekunskap spunnit iväg på egna spår sedan katastrofen, och det har resulterat i att det som visserligen kallas läkekonst dock inte alltid har den läkande effekt den sjuke önskar. Några olika inriktningar inom läkekonsten har vuxit fram, och fortsätter att utvecklas i takt med den nya värld som håller på att skapas. Några av de vanligaste inriktningarna inom helandets konst är:

Läkare/Fältskär
5 år efter katastrofen är det få som fortfarande inbillar sig att en traditionell läkare är en person med automatiskt god moral och gott omdöme, och därför är det också många som undviker att söka hjälp för sina åkommor förrän det är alldeles för sent. Kanske blir det att knipsa ett ben här, eller plocka bort ett öra där. Och då är det ju tur att det finns en läkare till hands.

aee8f8f73f0893919a6a0ca07e0d32af.jpg

Photo Cred: Junker Jane

Medial rådgivare
När den traditionella läkarkåren numera inte längre kontrolleras på samma sätt som före katastrofen har kunskaper om vad som är fakta och vad som är... inte fakta, blandats samman och resulterat i många alternativa medicinska strömmningar. En sådan strömmning är den som mediala rådgivare ägnar sig åt. Exakt vad och hur de gör verkar variera från Helare till Rådgivare, men deras arbete har ofta rituella inslag och är inget för den klenmagade då dessa ofta involverar djurdelar och kroppsvätskor av olika slag. Att söka hjälp hos en Medial Rådgivare kommer ofta till ett pris utöver det ekonomiska, och därför drar sig många för att ta hjälp av dessa Helare. Många skyr för att ha med dem att göra eftersom det ligger något av ett stigma kring deras arbetsmetoder, men alla vet att om det verkligen gäller att få resultat är en Medial Rådgivare det enda givna alternativet.

Örtgnidare
För den som kan sin sak är det ingen konst att finna örter och växter med egenskaper som kan bota de mest besvärliga sjukdomstillstånd. En Örtgnidare har breda kunskaper om hur olika växter kan torkas, fermenteras, destilleras och blandas för att ge önskad effekt. Behöver du en tinktur som ger dig mod inför en viktig uppgift, eller kanske ett omslag som mildrar svår ångest - då är Örtgnidaren rätt person att söka upp. Dessa gnidare är även rätt personer att uppsöka för den som önskar komma över preparat med andra än helande egenskaper, såsom exempelvis gift eller droger.

 

Ledare

1c59dae8c2c4634a8d60e3831fd83675.jpg

En bidragande orsak till att Håle kunnat uppstå är det ledarskap som finns på platsen. Många av Håles Ledare har varit med från att handelsplatsen började byggas upp för lite drygt ett år sedan, och de ser platsen och dess invånare som sitt ansvar. Dessa Ledare är involverade i det mesta som rör platsen och dess uppbyggnad, och rådfrågas kring allt från hur konflikter mellan invånare bör lösas till den bästa platsen att anlägga nästa potatisodling på. Det är Ledarna som tar alla viktiga beslut och löser problem som uppstår. Eller åtminstone så bestämmer de vem som får ta itu med det. De som åtnjuter statusen av Ledare har högt anseende bland övriga grupper, men de är överlag mycket ödmjuka och beredda att lyssna på invånarna, eftersom de flesta av dem förstått att en viktig framgångsfaktor för ett effektivt ledarskap är att ha folket på sin sida. En del Ledare tenderar att missbruka detta för egna syften, och det har tidigare förekommit en viss intressekonflikt i vissa frågor inom gruppen av Ledare som de löst på lite olika sätt.

Att stå på god fot med Ledarna är något som personer inom de flesta yrkeskategorier värderar högt. Att kunna deala till sig den bästa försäljningsplatsen, eller vara den som blir kontaktad först (eller sist) när vissa uppgifter ska lösas kan vara mycket värt, och även om Ledarna hävdar neutralitet i sitt förhållande till invånarna och de genomresande så sker inget i Håle av en slump. Ledarna har alla olika bakgrunder, exempelvis kan några tidigare ha arbetat inom personligt beskydd eller som Kommunikatör på Posten. Andra kan ha blivit invalda i gruppen på grund av sina rikedomar, kontakter eller för att de helt enkelt sitter på tillräckligt många hållhakar. Denna blandning av individer innebär att gruppen inte alltid är överens, och det ryktas att en hel del skumma affärer pågår bakom stängda dörrar.

Att spela som Ledare passar dig som vill ha mycket socialt och politiskt spel. Denna grupp kommer in-game vara sammansvetsad och känna varandra väl, och kommer ha en gruppintrig och historia att förhålla sig till, och som kan hjälpa att bygga personliga band mellan karaktärer i gruppen om ni så önskar. Denna grupp kommer innehålla SLP/förtroendevalda spelare i viss mån.


KOMMUNIKATÖRER

Vad vore Håle för knutpunkt utan kunnigt folk att sköta kommunikationen med omvärlden! Många är de meddelanden, instruktioner, varningar och uppmaningar som behöver förmedlas mellan Håle och andra samhällen längs kusten, men det förekommer även en hel del aktivitet inom Håles gränser. Kommunikatörerna har tillgång till en fornteknik för kommunikation som möjliggör kontakt med andra samhällen under de dagar då vädret är klart, och det brukar vara mycket uppskattat bland Håle-borna att få ta del av vad som händer i andra delar av landet.

Att spela som Kommunikatör ger dig möjlighet att agera expert på kommunikationsteknologi, och passar den som gillar socialt spel. Som Kommunikatör kan du ha olika mycket kunskap om kommunikationsteknologin som används i spelet, du kan vara fullfjädrad expert, inbilla dig att du är fullfjädrad expert, eller under utbildning hos någon mer erfaren Kommunikatör.

För den som känner sig manad finns möjlighet att anmäla intresse för att ha extra hand om viss teknologisk apparatur in-game. Detta är en yrkesroll med ansvar som kräver stort lajvsinne och passar dig som uppskattar socialspel.


odlare

47314345_2278970019004766_804308681456877568_n.jpg

De senaste månaderna har man i Håle börjat bygga upp en produktion av diverse grödor och frukter. Tanken med denna satsning har varit att sätta Håle på kartan över viktiga platser, och stärka dess position som knutpunkt för området. Eftersom platsen är smått strålsäker, samt ligger på tidigare bördiga åkermarker är detta en relativt perfekt plats att odla grödor som kraft-pären, askäpplen och sting-gurka på. En handelsgren baserad på fröer och plantor har den senaste tiden blomstrat (!) och många Håle-bor när förhoppningen om utökade arbetsmöjligheter och mer mat i magen ju mer detta projekt kommer igång. Därför ligger Odlarnas uppgifter i allas intressen och arbetet med detta projekt skattas högt bland både besökare, ledar och yrkesverksamma. I Odlarnas sysslor ingår även att administrera skördandet av en del vilda växter såsom lärk-lav, stensöta och bristel-bark, samt att packetera och ordna med export för dessa.

Före De Gröna Krigen utvecklades en hel del avancerad men inte så stryktålig odlingsteknologi av ett företag vid namn Farmers Community Science Insitute (FCSI). Idag finns inte mycket av denna teknologi kvar, men den som kommer över artefakter och pryttlar från detta företag gör klokt i att ta detta till Odlarna för utvärdering och eventuell belöning. Allt som kan bidra till att effektivisera arbetet med Håles matproduktion har Ledarna lovat att belöna rikligt.


naturkultister

9c3a9f769e9c4856d6ae429fa87c033a.jpg

Att många av de konflikter och naturkatastrofer som tillsammans omkullkastade mänskligheten berodde på mänsklig girighet är något som Naturkultisterna inte tänker låta någon glömma. Denna skräniga och många gånger buffliga grupp etablerades redan långt före katastrofen, men hette på den tiden Grön Fred. Naturkultisternas främsta drivkraft är att laga världen med kärlek, gemenskap och medinflytande, och de räds inte att ta till.. alternativa metoder för att sprida sitt budskap om demokrati och delaktighet, och även om de förstår att många upplever dem som påflugna så är det en personlig uppoffring de är beredda att göra om det innebär en snällare och mer inkluderande värld.

a98384a0fe825dc63bc1e4c53ab1fc0d.jpg

Naturkultisterna har en tydlig kultkänsla och värderar gruppen framför allt. Eftersom de är övertygade om att egoism och kapitalism är de största anledningarna att världen som den var gick sönder, så har de mycket tydliga regler om hur människan borde leva för att inte hamna där igen. Några exempel på detta är att de förespråkar noll äganderätt, för om ingen äger något utan alla delar på allt finns det heller inga resurser att strida om. Därför är det inte ovanligt att Naturkultister delar på allt från kläder, partners, verktyg och äventyr. Andra grupper har ofta svårt för detta koncept, och upplever ofta dessa individer som buffliga och påflugena. En Naturkultist tycker exempelvis inte alls att det är något underligt att denna får låna en bok av Bokhandlare utan att betala, medan Bokhandlaren kommer se detta som stöld. På samma sätt kan Naturkultisterna även överraska med en för andra grupper, mycket oväntad generositet av både arbetskraft och saker, eftersom det är så självklart för Naturkultisten att vi måste bygga upp samhället på detta sätt istället för att fortsätta i de spår som de anser orsakade De Gröna Krigen. Detta är en av anledningarna till att Ledarna i Håle tills vidare välkomnar Naturkultisterna och deras vilja att hugga i och bidra till Håles uppbyggnad. Naturkultisterna må framstå som högljudda och osympatiska, men de är egentligen mycket måna om att vi måste ta bättre hand om varandra och den värld vi nu har kvar.